11. Sınıf: Türk Dili ve Edebiyat - 1. Ünite: Edebiyata Giriş - Ünite Tekrar Testleri Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
Şair ne bir gerçek habercisi ne güzel konuşmayı sanat hâline getirmiş bir kişi ne de bir yasak koyucudur. Şairin dili, düzyazı gibi anlaşılmak için değil, hissedilmek için yaratılmış, müzik ile söz arasında ama sözden çok müziğe yakın ortalama bir dildir. Düzyazıda anlatımı yaratan öğeler şiir için söz konusu olamaz. Düzyazı us ve mantık doğurur, şiir ise algı bölümleri dışında isimsiz bir kaynaktır. Gizliğe, bilinmezliğe gömülmüştür. Şairin dili, duyumların yarı aydınlık sınırlarında yakalanabilir. Anlam bulmak için şiiri deşmek, eti için bülbülü öldürmek gibidir.
Seyyahın yabancı kaldırımlar üzerinde göze çarpan bir yabancı hâli var ( ) Gözleri ( ) etraftaki izahatsiz eşyayı kavramak için yataklarından lüzumundan fazla fırlamıştır ( ) kulakları ise işittiklerinin manasını seçebilmenin son gayretiyle sersemleşmiş başının iki yanında sinirli yapraklar gibi dikilmiştir ( )
--- ile birlikte klasik öğretinin bütün kuralları yıkılmış, Latin ve Yunan edebiyatlarının etkisi iyice zayıflamıştır. Victor Hugo, bu akımın kurallarını Cromwell adlı eserinin öz sözünde ortaya koymuştur. Yine aynı yazarın Hernani adlı oyunuyla da bir edebiyat akımı olarak başarıya ulaşmıştır.
I. Eski Yunan ve Latin edebiyatları örnek alınmıştır.
II. En fazla trajedi, komedi, fabl ve şiir türlerinde eser verilmiştir.
III. Kahramanlar soylu tabakadan seçilmiştir.
IV. Sanatçılar eserlerde kişiliklerini gizler.
V. Dil ve anlatımda mükemmellik amaçlanır.
I. Sembolizm
II. Parnasizm
III. Romantizm
IV. Klasizm
V. Natüralizm
Sokaklarda seller ağlaşır
Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır
Bulutlar karardıkça zerrelere bir
Ağır, olgun dalgalanma gelir
Bir soğuk gölge çevreyi bürür
Gündüzden gece yarısı görünür
• La Fontaine
• Emile Zola
• Mallerme