11. Sınıf: Türk Dili ve Edebiyat - 3. Ünite: Şiir - Ünite Tekrar Testleri Test Soruları - Test Çöz- 2023 Yeni MEB Eğitim Müfredatına Uygun Yeni Nesil 11 Sınıf Türk Dili Edebiyatı Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
I. Gün bitince tüm olumsuzluklara rağmen yine de gülebilmeliyiz.
II. Yaşadıklarını hissedebilmek için gerçekten çok uğraştım.
III. Her yeni gün, umutları yeniden yaşamak için doğuruyor.
IV. Hızlı yaşıyor olmak hayatı daha da anlamlandırmıyor.
V. Dede Korkut Hikâyeleri Oğuzların yaşamından söz eder.
Uçtunuz gittiniz siz ey kuşlar;
Küçücük, ser-sefîd baykuşlar
Gibi kar
Sizi dallarda, lânelerde arar
(Ey kuşlar! Sizler uçup gittiniz. Ak başlı baykuşlar gibi kar, sizi dallarda ve yuvalarda arıyor.)
Hakir olduysa millet şanına noksan gelir sanma
Yere düşmekle cevher sâkıt olmaz kadr ü kıymetten
(hakir: hor görülen, sâkıt: önemsiz)
Vücudun kim hâmir-i mâyesi hâk-i vatandandır
Ne gam rah-ı vatanda hâk olursa cevr ü mihnetten
(kim: ki, hamir-i maye: hamur mayası, hâk: toprak, rah: yol, mihnet: üzüntü, cevr: eziyet)
Terkibi Bend;
• Bağdatlı Ruhi tarafından kaleme alınan Terkib-i Bend'e nazire olarak yazılmıştır.
• Dönemin sosyal konuları üzerinde durulmuştur.
• Şairinin Avrupa'da yaşadığı birtakım sıkıntılar da metinde yer almıştır.
• Her biri onar beyitlik on iki bentten oluşmaktadır.
• Eserin birçok beyti, atasözü ve vecize niteliğindedir.
Gece, Leyla'yı ayın on dördü
Koyda tenha yıkanırken gördü.
"Kız vücudun ne güzel böyle açık!
Kız yakından göreyim sahile çık!"
Baktı etrafına ürkek, ürkek
Dedi: "Tenhada bu ses nolsa gerek,"
"Kız vücudun sarı güller gibi ter!"
Dedi: "Tenhada bu ses nolsa gerek?"
Aranırken ayın ölgün sesini
Soğuk ay öptü beyaz ensesini.
Sardı her uzvunu bir ince sızı
Bu öpüş gül gibi soldurdu kızı.
--- , Ziya Paşa ile Londra’da --- gazetesini çıkardı. Londra’dan döndükten sonra yazdığı Vatan yahut Silistre piyesinin oynatılmasından sonra Magosa’ya sürüldü. Bir mücadele adamı ve idealist olarak yalnız Tanzimat Dönemi’nde değil sonraki kuşaklar üzerinde de etkili oldu. Şiirlerinde genellikle sosyal konuları işledi.
“Bâis-i şekva bize hüzn-i umûmîdir Kemâl
Kendi derdi gönlümün billah gelmez yâdına.” beyti onun sanat ve yaşam anlayışını özetler.
I. Eserler hece ölçüsüyle yazılmıştır.
II. Ahenge önem verilmez.
III. Halkın yaşama biçimi hikâye edilir.
IV. Olay örgüsüne yer verilir.
V. Fikirden ziyade duygu ön plandadır.
VI. Seyfi Baba, Küfe, Mahalle Kahvesi, Meyhane, Hasta bu türde yazılmış eserleridir.