12. Sınıf: Türk Dili ve Edebiyat - 3. Ünite: Şiir - Cumhuriyet Dönemi - I. - Online test çözme sitesi. 2023 MEB kazanım konularını içeren testleri çöz, optik forma işaretle. Bilgisayardan, telefondan veya tabletten binlerce soru çöz.
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
İkinci Yeni’nin en yaşlı üyesidir. Hece vezniyle yazdığı şiirlerini ilk defa 1935'te kitaplaştırır. Saint Antoine’ın Güvercinleri adlı şiiriyle İkinci Yeni evresine ilk adımı atar. Sürekli denemelerle şiirin yapısını değiştirir. Zengin çağrışımlar. anlamsız ve yığın tesiri uyandıran ifadeler, İstanbul yorumları, tarihe olumsuz bakış şiirlerinden alınan ilk izlenimlerdir. Güneşi Yakanların Selamı, İstanbul Kitabı, Deniz Etkisi, Delta ve Çocuk eserlerinden bazılarıdır.
I. Empresyonizm
II. Sembolizm
III. Sürrealizm
IV. Dadaizm
V. Parnasizm
- Garip şiirinin ‘arı şiir’ arayışı yüzünden getirdiği yasaklardan kurtulunmuş, imge yine başköşeye oturtulmuş, iç biçim oyunlarına, yazınsal sanatlara yönelinerek ‘sadelik’ aranılışından uzaklaşılmıştı.
- Onların bir manifestosu yoktur. Dolayısıyla bu hareketin prensipleri sonradan hem şiirler yayımlandıkça hem de şiir üzerine yazılar ve pek çoğu tartışmaların ürünü olan makaleler neşredildikten sonra belirmeye başlamıştır.
Sam yeli de dalgınlıklarla bir çocukmuş
eğilip barışlıklar çizermiş evler üzerine
nasıl bir agaçlıysak çocukken
tümleçleri özneleri nasıl unuttuysak denizde
turunç olmak istiyoruz yine turunçuz da.
Cebinde parası yok ama yoksul değil
İleri görüşleri var okumuşluğu yok
Canı hürriyet çekmiş saray köftesi yiyor
Koca bir konağın iç odasında
Bin dokuz yüz beşte İstanbul’u düşünüyor
Asım Bezirci, İkinci Yeni'yi imgeleme konusunda eleştirir; “Genellikle sanat, “imgelerle düşünme” diye tanımlanır. Gelgelelim, sanatın anlam ve düşünceden soyutlanması, onu içi boş bir “imge oyunu"na dönüştürür, ikinci Yeni’nin kimi ellerde vardığı aykırı sonuç budur,”
I. Biçimin her şeyden üstün olduğu düşüncesi
II. Somut imge ve sembolik tipleri sık kullanma
III. “Basitlik, alelâdelik ve sadelik”ten ayrılmak.
I. Senin geride bıraktığın
ölünmüş bir hayat
kuzey ormanlarında
vebalı bir kadın gördük
(hiçbir şey bu kadar üşütemem ben!)
II. Gün doğuyorken ırmakta
bir karınca tacirini diri diri gömüyorlar toprağa
zavallı şapkası karısı ve kız kardeşiyle birlikte
sessizce bitiveriyor ilk güneşte icra-iflas duası
Altı çizili söz öbeklerinde sözcükler anlamsal belirleyicileri ve anlam ayırıcıları yönlerinden beklenenin dışında, genellikle de okuru şaşırtacak ve ilk anda yadırgatacak biçimde kullanılmıştır.