11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyat 4. Ünite : Makale / Sohbet / Fıkra - Milli Edebiyat Şiiri - Test Soruları - Test Çöz - 2023 Yeni MEB Eğitim Müfredatına Uygun Yeni Nesil Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
Milli Edebiyat Dönemi'nde sade dil ve hece ölçüsüyle şiir yazan şairler arasında ----, ----, ----, ---- sayılabilir.
Beş on gün oldu ki, rnu'tada inkiyad ile ben
Sabahleyin çıkıvermiştim evden erkenden
Bizim mahalle de İstanbul'un kenarı demek
Sokaklarında gezilmez ki yüzme bilmeyerek
Adım başında derin bir buhayre dalgalanır
Sular karardı mı artık gelen gelir dayanır
I. Ziya Gökalp ve çevresinde sade bir dille ve hece ölçüsüyle şiirler yazılmıştır.
II. Nazım Hikmet ve çevresinde gelişen serbest nazımla bireysel temalı şiirler yazılmıştır.
III. Ahmet Haşim ve Yahya Kemal gibi sanatçıların önderlik ettiği saf (öz) şiire özgü arayışlar vardır.
IV. Halkın yaşama tarzını ve değerini yansıtan manzumeler yazılmıştır.
V. Orhan Veli ve arkadaşlarının başı çektiği geleneksel şiir anlayışıyla şiirler yazılmıştır.
Milli Edebiyat Dönemi'nde roman ve hikayenin yanı sıra şiir de öne çıkan edebi türlerdendir.
Milli edebiyatın temsilcileri şiire ilişkin görüşlerini açıkladıklarında Fecriati'nin önemli isimlerinden olan …………… ve Emin Bülent Serdaroğlu, edebiyat aleminde adlarını duyurmuşlardı.
Milli edebiyat şiirinin etkili olduğu yıllarda halkın yaşama tarzını ve değerini yansıtan manzum hikayeler de yazılmıştır. Bu konuda ---- başı çekmektedir. Konularını halkın yaşamından alan sanatçı, şiirlerinde sokak dilini yansıtmıştır. Onun, Ziya Gökalp çevresinde şiir yazan şairlerden ayrılan en önemli yanı, Türkçülük yerine İslamcılığı öne çıkarması ve hece vezni yerine aruzu kullanmasıdır.
Güzel dil Türkçe bize
Başka dil gece bize
İstanbul konuşması
En saf, en ince bize
I. Milli Edebiyat Dönemi şairleri milli kültür ve milli tarih ile ilgili konuları ele almışlardır.
II. Milli Edebiyat Dönemi'nde şiir dili olarak yalın bir Türkçe esas alınmıştır.
III. Milli Edebiyat Dönemi şairleri şairane söyleyişe ve imgelere ağırlık vermişlerdir.
IV. Milli Edebiyat Dönemi'nde halk şiirinden yararlanılmıştır.
V. Milli Edebiyat Dönemi dizelerinde genellikle hece ölçüsü kullanılmıştır.
Ey Türk, senin köyün hür bir yuvadır
Çiftlik değil, yoktur beyi, ağası
Her köylünün var bir çifti, tarlası
Öz evinde o hem bey hem ağadır
Bir de İstanbul'a geldim ki: bütün çarşı pazar Naradan çalkalanıyor, öyle ya ... Hürriyet var
Galeyan geldi mi mantık savuşurmuş ... doğru Vardı aklından o gün her kimi gördümse zoru
(I) Türk şiiri, İslamiyet'in kabulünden sonra divan edebiyatı ve halk edebiyatı olarak iki ana kolda ilerlemiştir.
(II) Bu iki şiir anlayışının şiir biçimleri de birbirinden farklıdır.
(III) Yenileşme Devri Edebiyatı'nda sade dille şiir yazma düşüncesi Tanzimat Dönemi'nde dile getirilmiş ancak yaşama geçirilememiştir.
(IV) Milli Edebiyat Dönemi şiirinde halk edebiyatı şiir biçimlerine yönelmiş, dörtlüklerle şiirler yazılmıştır.
(V) Halk edebiyatı şiir biçimlerinden bir süre sonra vazgeçilerek divan edebiyatına yönelme olmuştur.
(I) Milli edebiyatın temsilcileri şiirde ulusal bilinci işlediler.
(II) İstanbul Türkçesini şiir dili olarak benimsediler.
(III) Şiirlerde ulusal konulara yer verdiler.
(IV) Genelde serbest müstezat, kullandılar.
(V) Şiirde toplumsal bir amaç taşıdılar.