11. Sınıf Türk Dili Edebiyatı 3. Ünite : Şiir - 1. Dönem Tanzimat Şiiri Testleri
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
Recaizade Mahmut Ekrem'le giriştiği eski-yeni tartışmasından ötürü yeni sanatın karşısında gösterilen - - - - , aruzu konuşma diline uyarlamakta başarılıdır. Esasen divan edebiyatını Batılı bir yaklaşımla değerlendirmiştir. Gönlü ile eskiye, aklı ile yeniye bağlı olan sanatçı; şiirin konusunu genişleterek doğa betimlemelerine önem vermiştir.
"Şair-i Azam" olarak ün kazanmıştır. Sanat için sanat ilkesine bağlı kalmıştır. Aruzun yanı sıra heceyi de kullanmıştır. Süslü ve sanatlı bir dille şiirlerini kaleme almıştır. Romantizmden etkilenmiştir.
Allah'a sığın sığın halimin gazabından Zira yumuşak huylu atın çiftesi pektir
Yaktı nice canlar o nezaketle tebessüm Şirin dahi kastetmesi cana gülerektir
Görüp ahkam-ı asrı münharif sıdk u selametten Çekildik izzet ü ikbal ile bab-ı hükumetten
Usanmaz kendini insan bilenler halka hizmetten Mürüvvet-menci olan mazluma el çekmez ihanetten
Ölçü:
Me fa i lün / me fa i lün / me fa i lün / me fa i tün
Sözcükler:
Ahkam: Hükümler
Münharif: Ayrılmış, doğruluğunu kaybetmiş
Sıdk u selamet: Doğruluk ve selamet
izzet ü ikbal: Şan ve şeref
Bab-ı hükumet: Hükumet kapısı Mürüvvet-mend İyiliksever
lanet Yardım
I. Namık Kemal.
II. Ziya Paşa
III. Ahmet Mithat Efendi
IV. Şemsettin Sami
V. Şinasi
Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni, bir şiir tarzının aşağıda verilen özelliklerini öğrencilerine kavratmak amacıyla bir metin seçmek istemektedir.
Şiirde aruz vezni kullanılmış olmalıdır.
Şiirde divan şiiri nazım biçimleri kullanılmalıdır.
Şiirde ulusal duyarlılıklardan ve yurt sevgisinden izler bulunmalıdır
Diyar-ı küfrü gezdim; beldeler, kaşaneler gördüm Dolaştım mülk-i İslam'ı, bütün viraneler gördüm
Bulundum ben dahi darüş-şifayı Bab-ı Ali'de Felatun'u beğenmez anda çok divaneler gördüm
I. Ahenk unsurlarına yer verilmiştir.
II. Anlatılanlar, halk şiiri geleneğinden yararlanılarak ele alınmıştır.
III. Şair ile şiirin söyleyicisi farklıdır.
I | Y | I Şiirlerde "Sanat sanat içindir." anlayışı ağır basmaktadır. |
II | Y | Şiirde mahlas kullanılması zorunluluğu yoktur. |
III | D | Aruz ve beyit kullanımına devam edilmiştir. |
IV | Y | Divan şiiri nazım şekilleri terk edilmiştir. |
V | D | Aşk, tabiat gibi ferdi konulardan kaçınılmıştır. |
"Üstat" olarak anılır. Sanat için sanat görüşüne bağlıdır. Yeni edebiyatı ve kulak için uyağı savunmuştur. Şiirlerinde romantizm akımının etkisindedir.
O; şiirlerinde yurtseverlik, özgürlük, bağımsızlık gibi kavramları ele almıştır. Şiiri toplumu bilinçlendirmek için bir araç olarak görmüştür. Şiire estetik ve güzellik yönünden yaklaşmamıştır. Şiirde biçim yönünden eskiye bağlıdır. . Musammat, kaside gibi nazım biçimlerini kullanmıştır. Eski nazım biçimleriyle yeni kavramları işlemiştir. Vaveyla adlı şiiriyle öne çıkmıştır.
(I) Ziya Paşa milli değerlere, geleneklere saygılı ve bağlı bir sanatçıdır. (II) Şiirlerinde divan şiiri nazım biçimlerini ve aruz veznini kullanmıştır. (III) Bununla birlikte hece veznini de denemiştir. (IV) Hiciv tarzında pek çok şiir yazmıştır. (V) Şiirlerini Müntehabat-ı Eş'arda bir araya getirmiştir.
I. Harabat II. Zafername III. Müntehebat-ı Eş'ar IV. Hürriyet Kasidesi V. Tercüme-i Manzume | Şinasi'nin tercüme şiirleridir. Divan şiiri antolojisi niteliğindedir. Namık Kemal'in en önemli şiirlerindendir |
I. Genelde aruz vezni kullanılmıştır.
II. Parça bütünlüğünün yerini konu bütünlüğü almıştır.
III. Somut bir şiir anlayışı ağır basmaktadır.
IV. İngiliz şiirinin etkisi belirgindir.
V. Şiirde fikir ve akılcılık ön plana çıkmıştır.
Ne var? | Ne yok? |
Klasisizm etkisi | Sembolizm etkisi |
Sosyal içerikli şiir | Ferdi konular |
Kaside nazım biçimini kullanma | Terkibibent ve terciibentle özdeşleşme |
Kafiyenin göz için olduğunu belirtmiştir.
II. Dönem Tanzimat'ın önemli şairlerindendir