11. Sınıf Türk Dili Edebiyatı 3. Ünite : Şiir - 2. Dönem tanzimat Şiiri - Test Soruları - Test Çöz - 2023 Yeni MEB Eğitim Müfredatına Uygun Yeni Nesil Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
Ne idim ben, ne tabii bir kız Belki sahrada rebii bir kız
Namık Kemal | Recaizade Mahmut Ekrem | |
I. | Sosyal faydayı gözetmiştir. | Bireysel konuları ele almıştır |
II. | Divan şiiri nazım biçimlerini kullanmıştır. | Halk şiiri nazım biçimlerini kullanmıştır. |
III. | Dilin sadeleşmesini talep etmiştir | Süslü ve sanatlı bir dille eser vermiştir. |
IV. | ı. Dönem Tanzimat temsilcisidir. | II. Dönem Tanzimat temsilcisidir. |
V. | Türk şiirine bazı sosyal kavramları kazandırmıştır. | Lirik konular üzerinde durmuştur. |
Başka bir haletle çağlar cüybarın şevki yok Ah eder, inler nesim-i bi-kararın şevki yok
---- Türk edebiyatının Avrupalı bir çizgiye oturup yenileşmesinde büyük pay sahibidir. Dizelerinde aşk, tabiat ve ölüm konularını dile getirmiştir. Lirik konularla yetinmeyen sanatçı, felsefi ve metafizik temaları konu alan şiirler de yazmıştır. Bu bakımdan sanatçı, Türk şiirine metafizik ürpertiyi getirmiştir.
I. Makber, sonudur dakayıkın bu Bir sırr-ı garibi Halık'ın bu Bir nür ki meyledince haba İnmekte şu bir yığın türaba
II. Bu ayrılık bana yaman geldi pek Ruhum hasta, kırık kolum kanadım Ya gel bana ya oraya beni çek Gözüm nuru oğulcuğum, Nijad'ım
Ne alemdir bu alem akl u fikri bi-karar eyler
Hep i'cazat-ı Kudret pi-i çeşmimden güzar eyler
Seraser nurlardır renklerle istitar eyler
Semavi handelerdir gökyüzünden Hakk nisar eyler
Çemendir, bahrdır, kah-sardır, subh-ı rebiidir
Bu yerlerde doğan bir şair olmak pek tabiidir
Günümüz Türkçesiyle
Bu nasıl bir alemdir ki aklı ve fikri kararsız eyler
Allah'ın kudreti daima gözümün önünden geçer
Baştan başa nurlardır ve renklerle örtülür
Gökyüzünden hakkın seçtiği semavi gülüşlerdir
Çimendir, denizdir, dağdır, ilkbahar sabahıdır
Bu yerlerde doğan bir kişinin şair olması pek doğaldır
I. Nağme-i Seher, Abdülhak Hamit Tarhan'ın şiir kitaplarındandır.
II. Muallim Naci, divan şiiri geleneğine hakim bir sanatçıdır.
III. Recaizade Mahmut Ekrem, zerrelerden güneşe değin her şeyin şiirde işlenebileceğini söyleyerek şiirin konu yelpazesini genişletmiştir.
IV. Abdülhak Hamit Tarhan, şiirlerinde sanat için sanat prensibine bağlı kalmıştır
S. Muallim Naci, Tercüman-, Hakikat'e yolladığı şiir ve yazılarla edebiyat dünyasına adım atmıştır.
Çık Fatma! Lahitten kıyam et Yanımdaki haline devam et
Ketm etme bu razı öyle bir söz Ben isterim ah öyle bir söz
Divan şiirinin şekil özelliklerini sürdürmüştür.
Eski-yeni tartışmasında, eleştirilerini Demdeme adıyla ortaya koymuştur.
Recaizade Mahmut Ekrem ile uyak tartışmasına girmiştir
Ben gurbet-i daimide kaldım Bir türbe-i bi-ümide kaldım Ufkumdan o rnahpare gitti Bir matla'ı şeb-nisare gitti
I. Grup II. Grup
I. Namık Kemal • Zemzeme
II. Nabizade Nazım
III. Recaizade Mahmut Ekrem • Şerare
IV. Abdülhak Hamit Tarhan
V. Muallim Naci • Sahra
Kenar-ı bahrde hoş bir mahaldir, nazır-ı alem Tahaccür eylemiş bir mevctir, üstünde bir adem Hayalettir, oturmuş, fikir ile meşguldür her dem Giyinmiştir beyaz amma bakarsın arz eder bir matem Bulutlar, dalgalar, yıldızlar etrafımda hep mahrem Ağaçlar, cüylar, kuşlar, çiçekler, daima hurrem
(Kenar-ı bahr: deniz kenarı
Nazır-ı alem: dünyayı seyretmek Tahaccür: taşlaşma
Mevc: dalga
Adem: insan)
| I. Dönem Tanzimat | II. Dönem Tanzimat |
Ortak Özellikleri | X | Y |
(I) Recaizade Mahmut Ekrem, "Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir." fikrini ileri sürmüştür.
(II) "Sanat için sanat" ilkesine sadık kalmıştır.
(III) Yeni edebiyatı ve kulak için kafiyeyi savunmuştur.
(IV) Şiirlerinde parnasizm akımının etkisindedir.
(V) Şiire ilişkin görüşlerini bir kitabının ön sözünde belirtmiştir.
Muallim Naci, gerek öz gerek dil ve şekil yönünden divan şiiri geleneğinden etkilenmiştir. O, divan şiirinin olanaklarını yenileyerek kullanma taraftarıdır.
Şiirlerinde en çok aşk ve tabiat temalarını ele almıştır. Hece veznini de kullanan şair, sıklıkla aruzu tercih etmiştir. Yeni ve Avrupai edebiyatın uygulayıcılarından biri olmuş, kulak için kafiyeyi savunmuştur. Bir edebiyat teorisyeni olarak yenilikçi genç şairleri etrafına toplamayı başarmıştır.
Eski edebiyat ile bağları koparmadan yenileşme yapılması gerektiğini ifade etmiştir. Divan edebiyatı geleneğine yakındır. Bununla birlikte divan şiirini yenileyerek geliştirme amacındadır. Şiirde estetik unsurların ve ahenk ögelerinin kullanımı üzerinde durmuştur. Şiirde vezin ve kafiye hatası olmaması gerektiğine inanmıştır.
Açıklamalar Eserler
I. Recaizade Mahmut Ekrem'in poetik
görüşleri bu eserin ön sözünde yer • Sahra
alır. • Sahra
II. Edebiyatımızdaki ilk pastoral şiir
örneğidir.
III. Köy yaşamından söz eden ilk önemli • Zemzeme
şiirdir.
IV. Edebiyatımızın ilk kafiyesiz şiiridir. • Köylü Kızların
V. Abdülhak Hamit Tarhan'ın eşi Fatma Şarkısı
Hanım'ın vefatı üzerine kaleme aldığı Şarkısı bir şiirdir.
----, "Şair-i Azam" olarak tanınmıştır. Ölümü ve metafizik konuları ele alan şiirler yazmıştır. Doğa, aşk ve vatan sevgisi temalarını da şiirlerinde işlemiştir.