11. Sınıf Türk Dili Edebiyatı 3. Ünite : Şiir - Servetifünun ve Fecriati Şiir - Test Soruları - Test Çöz - 2023 Yeni MEB Eğitim Müfredatına Uygun Yeni Nesil Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
I. Ahmet Haşim
II. Şinasi
III. Muallim Naci
I. | D | Günlük konuşma diline yakın, sade bir dil kullanılmıştır. |
II. | Y | Sanatın toplumsal yönü ön plana çıkarılmıştır. |
III. | D | Özellikle aşk ve doğa teması ele alınmıştır. |
IV. | Y | Arapça ve Farsça kökenli sözcüklerden kaçınılmıştır. |
V. | D | "Sanat şahsi ve muhteremdir." görüşüne bağlı kalınmıştır. |
Soldan sağa sağdan sola lerzan-ü girizan
Gah uçmada tüyler gibi gah olmada rizan
Karlar bütün elhan-ı mezamir-i sükutun
Karlar, bütün ezhar-ı riyaz-i melekutun
Tevfik Fikret'in Servetifünun Dönemi'nde yazdığı şiirleri toplayan bir eserdir. "Kırık Saz" anlamına gelir.
| Servetifünun | Fecriati |
Ortak Özellikleri | X | Y |
•Türk şiirinin konu alanını genişletmiştir. Parnasizm akımından etkilenmiştir. Şiirde devamlı yenilik arayışı içinde olmuştur. Şiirlerinde insanın düşünce gücünü ve aklını övmüştür. İstanbul'u şiirinde ilk kez kötüleyen şairdir.
•Yenilikçi bir şairdir. Ferdi bir şiir anlayışı ortaya koymuştur. Sembolizmden etkilenen şairin sanatlı bir dili vardır. Serbest müstezat, ustalıkla kullanmıştır. Tamat: şairin şiir türündeki eseridir.
•Namık Kemal'den etkilenmiştir. Sanatlı bir dille şiirlerini kaleme almıştır. Gizli Figanlar sanatçının şiir kitaplarındandır.
•Namık Kemal'in oğludur. Milli duyarlılıkları dile getiren şiirler yazmıştır. Şiirde vezne önem vermiş ve yeni aruz kalıpları oluşturmuştur. Şiir Demeti, Ana Vatan
----, devrin şartlarını gerekçe göstererek şiirlerinde sosyal temalara yer vermediler. Şiirde ferdi temaları işlediler. Estetiğe ve ahenge önem verdiler. Arapça,
Farsça kelime ve tamlamaları bol bol kullandılar. Aydın tabakaya seslenme amacı güttüler. Şiirde sembolizm ve parnasizm etkisinde kaldılar. Nazmı nesre yaklaştırdılar. Sözlüklerden yararlanarak yeni kelime ve terkipler buldular. Bu topluluğun bir numaralı ressam - şairi, tablo altına şiir yazma geleneğinin bizdeki öncüsüdür.
(I) Servetifünuncular şiirde kalıplaşmış vezinlerin dışına çıktılar.
(II) Türk şiiri nazım şekillerini modernleştirdiler.
(III) Aruzun bütün kalıplarını müstezat için denediler_.
(IV) aruzun konuya uygun değişik kalıplarını kullandılar.
(V) ifadenin şiirin tamamına yayılması anlayışına karşı çıktılar.
Asıl mesleği doktorluktur. Eğitim için gönderildiği Paris'te tıptan ziyade şiirle ilgilenmiştir. Fransız sembolistlerini yakından tanımıştır. Sanat için sanat görüşüne sahip bir şair olarak duygu yönü ağır basan şiirler kaleme almıştır. His ve hayallerini anlatırken seçkin sözcükler kullanmaya gayret etmiştir. Karamsar duyguları ahenkli bir biçimde dile getirmiştir. Teşbih ve istiare sanatını şiirinde sıkça kullanmıştır.
I. Yahya Kemal Beyatlı
II. Tevfik Fikret
III. Süleyman Nazif
Yukarıdaki öncüllerden oluşan bir sorunun cevabı "Yalnız il" ifadesidir.
Servetifünun'un şiir alanındaki en önemli temsilcisidir. Şiirde eski nazım biçimlerini değiştirerek sone, terzarima ve serbest müstezatı ustalıkla kullanmıştır. Özellikle doğa betimlemelerini içine alan şiirleri başarılıdır. Dizelerini bir tuval gibi kullanması, onun şiirlerinin belirgin niteliklerindendir. Parnasizm akımından etkilenmiştir.
I.Recaizade Mahmut Ekrem tarafından Servetif ünun dergisinin başına getirilmiştir. Derginin edebi ve sanatsal bir içerik kazanmasında büyük pay sahibidir. Türk şiirinin konu ve şekil yönünden yenilenmesinde önemli çabalar sarf etmiştir. İlkin ferdi konular üzerinde durmuş, sonradan toplumsal konulara yönelmiştir.
II. Tüm şiirlerinde aruz veznini kullanmıştır. Dizelerinde aşk ve doğayı işlemiştir. Sembolizm ve empresyonizmden etkilenmiştir.
Şiirlerinde çocukluk anılarına, musikiye, sembollere, akşam ve gece gibi günün bazı dilimlerine yer vermiştir. Saf şiir anlayışının Yahya Kemal Beyatlı ile birlikte iki öncüsünden biridir.
---- Cenap Şahabettin'in şiirlerini bir araya getirdiği eseridir. 17 manzumeden oluşur.