9. Sınıf : Tarih - 3. Ünite : Orta Çağ’da Dünya - Tarımdan Ticarete Ekonomi - Test Soruları
TestSorular'da sadece oturum açmış öğrenciler çözdükleri testlerden puan kazanabilir.
Yok benim amacım puan toplamak değil sadece kendimi geliştirmek istiyorum diyorsan, sorular seni bekliyor.
Bizans imparatorları dünyevi yetkilerinin yanında ekümenik
yani tüm “evreni” kapsayan dinî güçleri olduğu
iddiasında bulunurlardı. Ayrıca kimi kaynaklarda
imparator; “İsa’nın mesh ettiği” ya da “İsa’nın canlı
ikonu” gibi dinsel unvanlarla anılmıştır.
Orta Çağ’da uluslararası ticari faaliyetlerin yürütüldüğü;
I. İpek Yolu,
II. Baharat Yolu,
III. Kürk Yolu
Tarih Öğretmeni dersine: "Siyasal iktidarın salt baskı
aracı ve kaba kuvvet olarak algılanmaması için, temelini
meşrulaştırıcı bir takım mekanizmalar, söylemler
ya da ideolojiler geliştirmesi zorunludur. Çünkü meşru
olduğuna inanılan iktidara rıza gösterilir. Başka bir
deyişle, iktidara rıza gösterilmesini sağlayan onun meşruiyetine olan inançtır.” diyerek başlamıştır.
Buna göre "Orta Çağ’da Dünya” konusunu anlatan öğretmenin yargısını güçlendirmek için;
I. Roma imparatorlarının papanın elinden taç giymeleri,
II. Türk-İslam hükümdarlarının halifeden menşur almaları,
III. Kök Türk hükümdarlarının yetkilerini töre ile sınırlandırmaları
İlk ve Orta Çağ’da yaygın olarak kullanılan ticaret yollarını gösteren bu harita dikkate alındığında;
I. Anadolu ve İran topraklarının stratejik bir konumda olduğu,
II. deniz ticaret hacminin sınırlı düzeyde kaldığı,
III. uluslararası ticaretin doğu- batı yönlü geliştiği
Göçebe bir gelenekten gelen Moğollar egemen oldukları
coğrafyalarda yerleşik kültürlerin etkisine girmekte
gecikmediler. Doğuda Kubilay’ın Moğollar’ı kısa sürede
yerel kültürel yapı tarafından özümlenirken batıda
İlhanlIlar bürokrasi ve İdarî alanda yavaş yavaş İran
geleneklerini benimsediler. Cengiz Han’ın ölümünün
üzerinden henüz yarım asır geçmeden Berke Han
zamanında İslâmiyet Altın Orda Devleti’nin resmî dini
hâline geldi ve Gâzân Han, İran’da bozkır geleneklerinin
yanında İslâmî ve İranî temellere dayanan bir devlet
düzeni oluşturdu.
Katolik Kilisesi ve Papalık Batı Roma topraklarında
ve Avrupa'nın diğer bölgelerinde dinî ve siyasi otoriteyi
temsil eden en güçlü kurum olarak ortaya çıkarken
İstanbul merkezli Ortodoks Kilisesi Bizans topraklarında
aynı etkinliğe sahip olamamıştır.
Orta Çağ Avrupası'nda soylu sınıfın hiyerarşik yapısı aşağıdaki şemadaki gibidir.
Yalnız bu bilgilere göre kast sistemiyle ilgili,
I. Toplumsal tabakalaşma meslek farklılıklarına göre oluşturulmuştur.
II. Tabakalar arası geçiş yasaklanmıştır.
III. Hint yarımadasında dinî birlik kurulmuştur,